Na Slovensku sa pripravuje ambiciózny projekt s cieľom posilniť hlas rómskej komunity a zmeniť spôsob, akým sa o Rómoch hovorí v médiách. Vznikajúci Rómsky mediálny dom má slúžiť ako moderné multimediálne centrum, ktoré ponúkne Rómom možnosť prezentovať svoj svet vlastnými slovami – autenticky, pravdivo a bez skreslení.
Za projektom stojí Úrad splnomocnenca vlády pre rómske komunity, vedený Alexandrom Daškom, ktorý si dal za cieľ narušiť stereotypy a predstaviť Rómov ako rovnocenných partnerov spoločnosti – nielen cez správy, ale aj cez dokumentárne filmy, podcasty, kultúrne programy či vzdelávacie relácie.
Mediálne štúdiá aj vlastná tlačová agentúra
Základnou infraštruktúrou budú televízne štúdiá v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach a Dunajskej Strede, čím sa projekt zameria aj na rómske komunity hovoriace po maďarsky. Súčasťou mediálneho domu bude internetový portál, rádio a dokonca aj vlastná rómska tlačová agentúra, ktorá má byť prepojená s národnými (SITA, TASR) aj európskymi tlačovými agentúrami.
„Ide v prvom rade o štyri televízne štúdiá v Bratislave, v Banskej Bystrici, v Košiciach a v Dunajskej Strede, aby sme podchytili aj maďarských Rómov. Ide o vytvorenie takisto aj rádia, internetových portálov, rómskej tlačovej agentúry, ktorá bude prepojená cez tlačovú agentúru SITA a TASR a časom aj cez všetky tlačové agentúry Európskej únie,“
uviedol Alexander Daško, splnomocnenec vlády pre rómske komunity na Slovensku, pre Roma Television.
Rómovia rozprávajú sami za seba
Cieľom je, aby obsah tvorili priamo členovia rómskej komunity – novinári, aktivisti, odborníci či umelci. Tým sa má zabezpečiť autentickosť a dôveryhodnosť informácií. Projekt má ambíciu bojovať proti predsudkom a zároveň zviditeľniť pozitívne vzory, ktoré v tradičných médiách často chýbajú.
„Priznám sa, že už mi to lezie na nervy, keď ukazujeme len Rómov v chatrčiach, deti ako behajú holé v zime a áno, postupne sa to mení, ale my už musíme ukazovať aj tie pozitívne vzory. Okrem verejnoprávnej televízie (STVR), kde je veľmi malý priestor na to, aby sme ukazovali tie pozitívne rómske vzory, tak mainstreamové médiá nemajú žiadny záujem,“
dodal Daško pre Roma Television.
Vzdelávanie ako súčasť riešenia
Projekt počíta aj s vzdelávacími aktivitami. Rómske komunity budú mať prístup k workshopom a kurzom, kde sa naučia pracovať s médiami – od žurnalistiky cez prácu s kamerou až po digitálnu produkciu. Výsledkom má byť nová generácia rómskych profesionálov v médiách, pripravená nielen na prácu v mediálnom dome, ale aj v iných redakciách.
Financovanie a kritika
Hoci presný rozpočet projektu ešte nie je uzavretý, očakáva sa, že pôjde o niekoľko miliónov eur z európskych fondov. Financovanie však už teraz čelí kritike – niektorí opoziční politici a občianski aktivisti tvrdia, že by sa tieto prostriedky mali radšej použiť na riešenie základných potrieb rómskych komunít, ako sú bývanie, voda či infraštruktúra v osadách.
„Na to my finančné prostriedky ešte nemáme, my ich musíme zháňať. Keď ich zoženieme, bude mediálny dom, keď ich nezoženieme, tak nebude. To, čo je určené na riešenie rómskej problematiky a ich finančné alokácie, to je nemenné a nedotknuteľné, čiže nikto sa týchto peňazí nebude dotýkať a to ide tam, kam treba,“
povedal Daško.
Začiatok činnosti v roku 2027
Spustenie Rómskeho mediálneho domu je naplánované na rok 2027. Dovtedy je potrebné zabezpečiť financie, priestory a odborný personál, ktorý projekt naštartuje. Cieľom je vytvoriť inštitúciu s trvalým vplyvom – nielen ako hlas Rómov, ale aj ako most medzi komunitami.
Záver:
Ak sa projekt podarí zrealizovať podľa plánov, môže ísť o kľúčový krok k mediálnej inklúzii, ktorý prispeje k spravodlivejšiemu obrazu rómskej komunity na Slovensku. Namiesto stereotypov môže prísť nový pohľad, nová perspektíva a nová generácia rozprávačov.
Obr. (bývalý) Dom novinárov v Bratislave. Zdroj: Slovenský syndikát novinárov